Voorbeelden Status 4 Tribale Fantasieën en de rest

Behoort bij artikel over Statusladder in Tribale Kunst van december 2021

Hoe dieper in de lagere treden op de statusladder hoe rommeliger het patroon. Vind je bij Sierkunst nog wel regelmatig objecten die in je verzameling niet misstaan, Bij “Tribale Fantasieën en de rest” wordt de spoeling van mooie of enigszins interessante objecten heel dun. Slechts een heel enkele keer vind je iets dat toch mooi is of in z’n bijzonderheid toch de moeite van het bekijken waard is.

Nogmaals: uw interesse telt. Niet de status van het object of wat het financieel waard is. Is het een herinnering aan een reis? Een illustratie van een cultureel verhaal? Een cadeau van iemand? Koester het als topkunst!!

Klik op een foto voor meer informatie!!

Dubbelklik daarna voor een vergroting.

En dan de rest.….

Oefen objecten? Knurftige Huisvadervlijt? Airport art? Soms weet je het zeker. Maar ook hier blijft het in veel gevallen waarschijnlijkheidsleer .

Voor doorgewinterde en hoogstaande Tribale Kunst liefhebbers – met de nadruk op kunst – is dit natuurlijk helemaal niet meer interessant. Je wilt met zo’n beeldje niet gezien worden, er niet mee op de foto en het niet in huis hebben. (Vinden veel van hen).

Maar vanuit antropologisch opzicht blijft het leuk.

Er zijn wel heel erg veel van dit soort objecten. Veel meer dan de objecten uit de bovenste drie treden van de Statusladder. Ik heb wel eens horen zeggen dat als we ze allemaal terug zouden brengen naar Afrika, het continent zou zinken. Ik hoop dat u enigszins leert herkennen wat wat is.

Klik op een foto voor meer informatie!!

Les extremes se touchent

Tribaal geïnspireerde moderne kunst – uiteraard ook tribale fantasieën – komt wel in steeds meer museale exposities. Als foto’s of als ruimtelijke kunstobjecten. Niet iets waar wij ons als Vereniging Tribale Kunst en Cultuur erg mee bezig houden, maar wel leuk om in dit verband te noemen. In de fotogalerij hieronder een voorbeeld.

De Moko Jumbie installatie van Zak Ové 2

Image 2 of 6

Na de afschaffing van de slavernij in 1838 gebruikten de inwoners van Afrikaanse afkomst de maskerade-tradities om hun identiteit uit te drukken en met maskers, zang en dans het heersende macht te bespotten en tegen de blijvende sociale ongelijkheid te protesteren.

Weergaven: 229